X VS Threads

X VS Threads

Op 14 december j.l. lanceerde het moederbedrijf van Facebook, Instagram en Whats App (Meta) dan eindelijk Threads in Europa. Threads de tegenhanger van X voormalig (Twitter). 

Threads lijkt veel op X (Twitter), maar wat zijn nou de verschillen? 

Waar je op X groepen kunt aanmaken en persoonlijke berichten kunt sturen, kan dat niet met Threads. 

Voor X moet je een account aanmaken om gebruik te maken van het platform. Met Threads hoef je geen account aan te maken om het platform te gebruiken. Je kunt het platform zonder account gebruiken, maar je kunt ook inloggen met je Instagram-account. Dit laatste is mogelijk omdat Threads een platform is van Meta, wat o.a. achter Instagram zit. 

 

Threads is een platform dat, net als X, bedoeld is om je mening te delen en discussies te voeren. Het is dus voornamelijk bedoeld om tekst te delen, maar je ziet ook veel teksten met een afbeelding. 

 

Voor het posten zijn de limieten op de inhoud anders:

 

 

X (Twitter)

Threads

Video

max. 2 min 20 sec

max. 5 min

Afbeeldingen

max 4 

max. 10

Tekst

max. 280 tekens

max. 500 tekens

Ook heeft Meta de ambitie om je met Threads gebruikers van andere platformen te laten volgen, en andersom. Zo zou je actief kunnen zijn op een platform, zonder daar een account te hebben.

Wat kun je met je marketing op Threads?

Omdat het platform nog vrij ‘jong’ is, zijn er nog geen betaalde advertenties mogelijk. Maar dit is wel iets wat in de toekomst naar threads zal komen. 

Verder kun je net als met Facebook, Instagram en andere social media platforms gewoon je social posts delen op Threads. 

Op Threads draait het vooral om tekst. Vanwege het hoge tekenlimiet kun je in theorie natuurlijk gewoon een tekst copy en pasten. Echter is het juist de kunst om creatief te zijn met je teksten. Maak het aangrijpend, intrigerend, maar doe ook iets leuks met de visuals. 

Daarnaast is er natuurlijk ruimte om creatief te zijn en te experimenteren, juist omdat het platform nog zo jong is. 

Een belangrijke functie voor je marketingstrategie is de doelgroepsegmentatie. Je kunt een (of meerdere) ‘Close Friend List’ aanmaken. Je kunt geselecteerde content delen met deze doelgroep en zo mensen bereiken die echt geïnteresseerd zijn.